biorytm według ajurwedy :)

Categories CodziennośćPosted on

Wszyscy jesteśmy integralną częścią wszechświata. Nasze istnienie ma wpływ na otaczający nas świat ale i wszystko co nas otacza ma wpływ na nas. Lepsze zrozumienie  i odnalezienie współzależności z otoczeniem może nam tylko pomóc 🙂

Ajurweda odnajduje trzy dosha nie tylko w nas ale także w wielu innych przejawach otaczającego nas świata. Dziś o rytmie doby z punktu widzenia ajurwedy.

W czasie doby ajurweda wyznacza trzy okresy Kapha, Pitta, Vata, które się dwukrotnie powtarzają. Każdy z nich trwa po cztery godziny.

Okres pierwszy Kapha zaczyna się raniutko, przed wschodem słońca i przynosi rosę. W okresie kiedy mniej więcej występuje zrównanie dnia z nocą zaczyna się około 6 rano a kończy koło 10. Poranny czas Kapha kiedy słońce jest nisko jest ciężki, spokojny i wilgotny. Taki też niesie nam przekaz. Jeśli wstaniemy w tym czasie statyczna ciężkość i senność Kapha może zostać z nami na dłużej. Jest to okres aktywności śluzu w naszym żołądku, który pomaga przetwarzać i trawić pokarm. W tym okresie następuje też zakończenie oczyszczania organizmu. Warto więc nie przeszkadzać tym procesom i jako pierwszy posiłek ?szczególnie w lecie – zjeść coś lekkiego i łatwo przyswajalnego.  Najlepsze są owoce, soki owocowe i sałatki warzywne.

Od około godziny 10 do godziny 14 kiedy słońce jest wysoko zaczyna się okres Pitta. To bardzo energetyczny okres, który charakteryzują ciepło Pitty zaangażowane w trawienie, przyśpieszony metabolizm i wszelkie przemiany energetyczne. Pod ich wpływem nasz układ trawienny budzi się do pracy. Jest to czas najlepszego trawienia i często dopada nas w czasie jego trwania uczucie głodu. Mocne agni pozwala tu na zjedzenie naprawdę dużego posiłku. Warto zwrócić w tym okresie uwagę na skrobia i warzywa zapewniające dużą dawkę energii na resztę dnia. Bardzo ważne jest nieobciążanie naszego organizmu spożywaniem w tym okresie nadmiernej ilości białka. Spowoduje to uczucie ciężkości i senności. W tym okresie uaktywnia się nasza inteligencja i chętniej podejmujemy nowe wyzwania. Okres Pitta to okres kiedy znosimy dobrze aktywność fizyczną wspomagani przez energię słońca i światła.

Kolejno następuje okres Vata od około godziny 14 do godziny 18. Ten okres charakteryzuje ruch. Jest to ruch dotyczący bardziej subtelnej aktywności umysłowej niż tylko fizycznej. Na nasz organizm przekłada się to jako okres najlepszej koordynacji. Strawiony pokarm przemieszcza się w dół. Następują procesy oczyszczania i wydalania. Przemyślana aktywność fizyczna praktykowana w tym okresie przyjdzie nam łatwo, wspomagając jednocześnie procesy oczyszczania organizmu.

Po godzinie 18 następuje powtórzenie wszystkich okresów ale tym razem mają one inny wpływ na nasz organizm.

Od godziny 18 do 22 następuje okres wieczornej Kaphy. Napływa wilgotne i chłodne powietrze, a przyroda uspakaja się i wycisza. Podobnie nasz organizm po aktywnym dniu zwalnia. To okres na przemyślenie dnia, relaks i rozluźnienie. Zaczynają się procesy regeneracji organizmu zapoczątkowane wydzieleniem śluzu w obszarze żołądka i stawów. To najlepszy czas na praktykę ćwiczeń rozluźniająco-rozciągających i jogi 🙂  Zachodzące procesy regeneracji i odbudowy potrzebują białka dlatego polecam na samym początku tego okresu spożyć lekki posiłek o sporej zawartości białka roślinnego i warzyw, które wspomogą jego trawienie. Organizm skoncentrowany na procesie trawienia białka samoistnie sprowadzi na nas senność. Najlepiej jest zasnąć właśnie pod koniec tego okresu ponieważ gwarantuje nam to naturalnie głębszy i spokojniejszy  sen. Ajurweda twierdzi, że kładzenie się spać w tym okresie leczy bezsenność.

Od około godziny 22 do 2 nad ranem następuje okres Pitta, na który ma wpływ przemieszczanie się słońca po drugiej stronie ziemi. To okres aktywizacji tylko ciut inaczej pojętej. Nasz mózg aktywnie porządkuje informacje zarejestrowane w czasie dnia. Siła naszego intelektu wzrasta. To czas pojmowania i rozumienia, czas kreujący marzenia senne. Jeżeli nie śpimy w tym czasie prawdopodobnie poczujemy silny głód. Uaktywnia się wątroba i jelita. Według nauk ajurwedy niespanie w tym okresie przeciąża niepotrzebnie organizm poprzez kumulację ama w ciele (rozumianego nie tylko jako toksyny i odpady ale też jako stres).

Od godziny 2 nad ranem do godziny 6 następuje czas Vata – czas ruchu. Jeśli w tym czasie nie śpimy jest to najbardziej wyczerpujący czas czuwania dla naszego organizmu. Jeśli w tym czasie śpimy zazwyczaj śnimy. Przyroda budzi się do życia. Zaktywizowana Vata pobudza wydalanie, sprzyja eliminacji odpadów usuniętych z tkanek ? to najlepszy czas na opróżnienie jelit i pęcherza moczowego. Ajurweda twierdzi, że wczesne chodzenie do łóżka i wczesne wstawanie uczyni Cię zdrowym, mądrym i bogatym 🙂

Staram się wstawać pod koniec tego okresu aby zachować ruchliwość i lekkość  Vaty. Kreatywność, entuzjazm i oddech towarzyszą mi przez resztę dnia.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *